1. Vejledning

Her er mine refleksioner ift en læringsteoretisk problemstilling, samt lærings, didaktiske og teknologiske overvejelser.

Produktet

Mit produkt er en skabelon som skal være en fælles refleksionsmodel til teamets forberedelse af helhedsorienteret undervisning. Brugen af skabelonen illustreres ved et konkret forløb med titlen "Et godt liv". Som stillads for forløbet har jeg i samarbejde med mit team udarbejdet et fælles stillads i vores LMS (Teams/O365), som skal understøtte forløbet. Hertil vil jeg producere en række videoer, som skal vejlede lærere og elever i hvordan vores LMS skal anvendes.

Læringsteoretisk problemstilling

I mine overvejelser har jeg lænet mig op ad Kolbs erfaringsbaserede læringsproces, hvor jeg har forsøgt at skabe en projektarbejdsform, som giver mulighed for konkrete erfaringer. Dette sker af hensyn til målgruppen, som generelt set har gavn af at læring tager udgangspunkt i en konkret oplevelse. 

Samtidig har jeg forsøgt at skabe et læringsrum, hvor eleverne danner praksisfællesskab (Wenger), som giver plads til individuelle læringsstier, som kredser omkring det samme emne. Eleverne arbejder med samme problemstilling, men behandler den fra forskellige vinkler og gennem forskellige fags optikker. Projektrammen giver således mulighed for at en elev kan arbejde undersøgende med egne data og gå i dybden med problemstillinger i en præsentationsportfolio. 

At undersøge forløbet gennem Illeris' læringstrekant ville også give mening, da mange af  vores deltagere har lav motivation ift læring. Her vil det være interessant at undersøge hvordan man kunne rykke dem fra en tilstand af læring på grund af nødvendighed til læring drevet af nysgerrighed.

Didaktiske overvejelser

Vores refleksionsmodel og den organisatoriske tilrettelæggelse giver mulighed for en fleksibel ramme, som giver mulighed for undervisningsdifferentiering. Her har jeg refleksioner indenfor følgende dimensioner:
  • Brug af video
  • Mulighed for individuel arbejde og arbejde i grupper
  • Undervisningsloops, en vekselvirkning mellem opsamling i plenum og fordybelse
  • Formativ og summativ evaluering
  • Videndeling og brug af portfolio

Teknologiske overvejelser

En stor del af min forberedelse har handlet om at skabe undervisning med teknologi, dvs overvejelser om systemadfærd, videndeling, struktur og organisering. Dette har først og fremmest været ift mit team, derefter har vi skulle kommunikere det til eleverne. Her har vi brugt video til at formidle denne viden. Processen er i øvrigt blevet fremskyndet og opprioriteret pga coronakrisen.

Udover dette kredser mine teknologiske overvejelserne om følgende:
  • stilladsering i Teams
  • brug af video ift at koble teori og praksis
  • brug af video til feedback/feedforward
  • brug af Forms til den formative/summative evaluering
  • udfordringer ift portfolio praksis, som endnu ikke er fastlagt

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

2. vejledning: valg af didaktisk teori og teknologisk afsæt

Praktikum notatet - min problemstilling

2. Vejledning: Læringsteoretisk problemstilling