Hvordan kan digitale ressourcer anvendes til at skabe bedre kobling mellem teori og praksis i de forskellige arbejdsformer på AGU?

Indflyvning

På FGU Vestegnen har vi en studieretning som hedder AGU, Almen grunduddannelse. Formålet her er at gøre eleven parat til enten at starte på en HF eller en erhvervsuddannelse. På AGU er den overordnede præmis at eleven skal beskæftige sig med 1/3 praksis og 2/3 teori. Begge dele foregår på skolen og praktikophold indgår ikke i skoleopholdet. Til gengæld modtager eleven en undervisningsform, som kobler teori og praksis, også kaldet helhedsorienteret undervisning.

Denne form for læring skal kombinere den praksis, der har foregået på produktionsskolerne og den der har fundet sted på VUC’erne. Helhedsorienteret undervisning på AGU sigter mod at eleven arbejder teoretisk, på baggrund af en konkret praksis. Yderligere så undervises der kun i de almene fag på AGU, som er adgangsgivende til HF. Disse fag er ikke funderet i en erhvervsfaglig praksis, men lægger mere op til at eleven skal dygtiggøre sig i kernestofområder, som er mere teoretiske.

Prøveformen er portfolio-baseret, hvilket betyder at eleven udvælger et forløb, et projekt eller en opgave, som man går til prøve i. Formålet med vores undervisningsform er, at eleven skal opbygge et arbejdsportfolio, som skaber baggrund for et præsentationsportfolio. Den helhedsorienterede undervisning skal tilbyde eleverne en anden måde at lære på, end de har været vant til. Vores udgangspunkt er en målgruppe som er faldet igennem eller ikke har kunnet tilpasse sig det etablerede undervisningssystem. Derfor skal undervisningen i særlig grad tilpasses en målgruppe, som er udfordrede ift at deltage i en uddannelse. 

Vores ramme er at den helhedsorienterede undervisning afvikles primært på institutionen. De fleste elever har ikke ressourcer til at arbejde fagligt derhjemme. Derfor skal al aktivitet foregå, som del af skemaet - her er vores umiddelbare ramme fire timer om ugen til at skabe et forløb. Der er dog mulighed for at udvide denne til otte timer, hvis der er brug for mere fordybelse og sammenhæng.

Kobling af teori og praksis i den helhedsorienterede undervisning

Med afsæt i artiklen "Brug digitale platforme og læremidler til at skabe sammenhæng mellem teori og praksis", ser jeg mulighederne for kobling mellem teori og praksis på flere områder:

1. Brug digitale video-, billedmedier og simuleringsværktøjer
• Video og billeder
• VR, fx google earth VR • Skype in the classroom
• Simuleringsværktøjer (Build A World)
• Spil - ikke didaktiserede (Minecraft, Civilization, City Skylines)
• Geodata, digitale bykort

2. Udnyt de digitale muligheder i forbindelse med elevernes praktikpladssøgning
• Virtuelle virksomheds- og uddannelsesbesøg

3. Anvend digitale platforme til at skabe overblik over elevens læreprocesser og kommunikér direkte med virksomhederne.

  • Gør elevens portfolio tilgængelig for vejledere, KUI via platformen. En udfordring med Office365 er at den ikke tilbyder en brugervenlig platform til deling af portfolio.
  • Lad eleven præsentere egen læring vha portfolio. Fx ved ugentlige præsentationer, hvor elever reflekterer over egen progression. Se eksempel på elevblog. Sådanne blogs kan elever benytte, når de søger optagelse på uddannelser og i virksomheder.
  • Det vil give mening at anvende et progressionsværktøj, som beskriver konkrete mål for eleven, samt tydeliggøre fremskridt for elevens netværk
I en læringsteoretisk refleksion på bagkant af dette er, vil jeg, inspireret af Kolbs erfaringsbaserede læringsmodel, fremhæve at det er vigtigt at læringen bliver koblet til konkret erfaring  - især for denne målgruppe. Det at erfaringerne forankres i en digital platform, gør at eleven kan "genbesøge" deres erfaringer og viden.


Et godt eksempel på dette kan være at gå ind i et Minecraft univers, hvor man fx har arbejdet med bæredygtig byplanlægning. Her kan spiloplevelsen og den efterfølgende produktion i- og omkring den virtuelle verden, være en afgørende faktor for at kompleks viden internaliseres hos eleven.


Jagten på fællesskabet er et forløb som udfordrer elever til at samskabe almene boligområder
Dette indlæg er videreudviklet fra mit Pecha Kucha manuskript, som du kan se her

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

2. vejledning: valg af didaktisk teori og teknologisk afsæt

Praktikum notatet - min problemstilling

2. Vejledning: Læringsteoretisk problemstilling