Min kontekst - Del 2: Eleverne

Elevgruppen på AGU er præget af en stor spredning, både ift alder, modenhed og uddannelsesparathed. I dette indlæg skitserer jeg nogle af de udfordringer vi skal imødegå, både i tilrettelæggelsen af  uddannelsen og undervisningen. Dette skal danne baggrund for de kriterier, der stilles til vores didaktiske design. Elevernes udfordringer kan se ses ud fra følgende kriterier:

Opmærksomhed. Mange elever er forstyrret i undervisningen, både af egne mobiltelefoner, hinanden og at de sidder meget tæt. De fysiske rammer forstærker flere af elevernes manglende evne til at koncentrere sig.

Lokalet Yrsa, hvor en del af undervisningen finder sted
Motivation. En væsentlig andel af eleverne mangler generelt vilje og lyst til at arbejde med det indhold der stilles til rådighed. Dog skal det bemærkes at hverken indhold eller tilrettelæggelsen lever op til uddannelsens mål om at tilbyde meningsfuld og motiverende undervisning. Dette skyldes ikke inkompetence hos underviserne, men snarere den udfordring det er at udvikle noget nyt samtidig med at man skal drifte.

Selvdisciplin. Meget af det som tolkes som mangel på selvdisciplin kan kobles tilbage til manglende motivation og evne til at fokusere opmærksomhed. En anden side af dette kan tilskrives diagnoser, misbrug samt usund livstil som udmønter sig i en adfærd, hvor elever har en manglende impulsstyring. Dette forplanter sig videre ud i læringsmiljøet som et forstyrrende element hos alle.

Læringskultur. Mange elever har et meget stærkt fokus på at opnå en bestået karakter i specifikke,  så de kan komme videre. Dette gør at de melder sig ud af lærings- og arbejdsfællesskabet og finder ikke mening i aktiviteter som de ikke mener fører dem direkte mod den afgørende karakter. Samme elever efterspørger en mere instruktiv didaktik fra læreren samt opgaver de kan bruge til at træne de færdigheder de mener de skal bruge til eksamen.

Når det kommer til produktion af konkrete produkter, som skal anvendes til elevens portfolio, er eleverne ikke interesseret, da de ikke ser nytteværdien af at arbejde praktisk. Det kan også ses som en kultur, hvor læring ses som et middel til at opnå et mål. Denne kultur vil vi gerne vende hos eleven som en del af vores dannelsesopdrag, så eleverne udvikler en nysgerrig tilgang til livet, hvor læring bliver en livslang proces.

IT parathed. Mange elever ejer ikke deres egen pc og har ikke været vant til at bruge windows baserede pc'ere til læringsaktivitet. Der mangler en basal evne til at begå sig i operativsystemet og ikke mindst benytte platforme, apps og hjælpemidler. Dette lægger en ekstra belastning hos faglæreren, som samtidig med at formidle undervisning, skal bruge tid på at støtte elever med manglende IT færdigheder.






Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

2. vejledning: valg af didaktisk teori og teknologisk afsæt

2. Vejledning: Læringsteoretisk problemstilling

Praktikum notatet - min problemstilling