Dag 5: Overvejelser over "(Digital) dannelse til myndighed og demokrati"
Artiklen af Vestergaard, M. & Hansen, M. H, er bragt i Unge Pædagoger, 2018.
Link til artiklen
1. Hvad er den Politiske dagsorden omkring digitalisering i det hele taget og specifikt i undervisningssektoren, ifølge teksten?-hvilke indsatser er iværksat giv også gerne eksempler fra jeres institution/skole/virksomhed.
Digitalt Vækstpanel anbefaler at Danmark sætter fokus på at bevare en global føring som digital frontløber. Konsekvensen ved at undlade, er at Danmark falder bagud og mister en række gevinster som fx højere produktivitet, mindre forurening og bedre sundhed. I denne indsats er uddannelsesområdet blevet anbefalet flg. indsatser:
Forfatterne til artiklen peger på at disse indsatser ikke er tilstrækkelige i sig selv, til at opnå en "demokratisk bæredygtig digitaliseringsstrategi". Her har artiklen tre fokusområder:
Teksten peger på udfordringer som koncentrationsbesvær og stress pga de konstante forstyrrelser, som opmærksomhedshandlen udsætter brugerne for. Mobilafhængighed nævnes også som et fænomæn, der nu forskes i.
Digital mobning bliver en udfordring ift hvordan vi relaterer til andre mennesker. Den afstand man kommunikerer med i det digitale rum, er med til at forstærke de budskaber som man ellers ikke ville viderebringe i et fysisk rum. Derfor ser man en tendens til polarisering og radikalisering af meningsudvekslinger, hvor man har mindre empati og handler med en gruppementalitet, som fjerner sig fra sund fornuft.
På samfundsniveau griber det også ind. Alle kan nu dele information, uden at blive stillet til regnskab. Der florerer misinformation, fake news, som griber ind i politiske beslutninger som fx Trumps valg og Brexit.
Inden for uddannelsesverdenen, hvor (Edtech)virksomheder også kæmper for at skabe profit, er intet gratis. "Hvis man ikke betaler for det, er man produktet". De har ligeledes mulighed for at skabe adfærdsregulering på stor skala, vha stimuli, hvor den mest profitable adfærd belønnes.
4. Hvad er forfatternes pointer omkring teknologien og de bagvedliggende forretningsmodeller betydning for individet og fællesskabet? -giv også gerne egne eksempler
I vesten er vi især underlagt "overvågningskapitalismens monitorerende adfærdsregulering"(s.80), med det endelige mål at skabe profit og effektivitet. Som (for)brugere tilbydes vi en mere bekvemmelig oplevelse, når vi leverer vores data til tech giganter som fx Facebook, Amazon og Google. Prisen for "Gratis ting" på nettet, er vores opmærksomhed og data. Dette er det "guld" som benyttes til at markedsføre produkter til os, nogle gange før vi selv erkender at vi har behovet. Vores opmærksomhed er samtidig den arena, hvor der kan udøves størst magt. Summen af mange daglige (mikro-) påvirkninger er med til at skabe en adfærdsregulerende effekt i stor skala.
5. Tekstens svar på digitale udfordringer er bl.a. (digital)dannelse / mydiggørelse. Hvad peger forfatterne på der skal til for at digital myndiggørelse kan udfoldes i undervisningen? / i skolen?
At forholde sig kritisk til digitaliseringens udfordringer, er ikke en målbar kompetence, det er et resultat af digital dannelse, som skal finde sted på uddannelserne. Vejen frem her sker ikke gennem skræddersyede forløb på individuelle læringsplatforme, men kræver hårdt arbejde.
Dette forstår jeg som at vælge ubekvemme løsninger og tage udfordrende problematikker op - både i undervisningen og på organisatorisk plan. Det handler bl.a om at vi lader os forstyrre i vores egen digitale lyksalighed og formår at bringe det videre til eleverne.
6. Hvad har du fået med dig i dag fra undervisningsforløb, didaktiske designprincipper samtale med dine kolleger mv. der peger på hvad du kan gøre for at bidrage til digital dannelse for dine elever?
Jeg er kommet et spadestik dybere ift emnet digital dannelse, hvor det er blevet tydeliggjort hvordan jeg kan gribe undervisningen an i mit arbejde. Digital dannelse har fået en højere grad af presserende nødvendighed i min bevidsthed, hvilket gør at jeg vil arbejde mere målrettet på at prioritere det i de læringsrum, jeg faciliterer.
De didaktiske design principper samt eksempler på forløb er direkte anvendelige i min egen kontekst og giver et godt udgangspunkt for det fortsatte arbejde i min institution.
Link til artiklen
1. Hvad er den Politiske dagsorden omkring digitalisering i det hele taget og specifikt i undervisningssektoren, ifølge teksten?-hvilke indsatser er iværksat giv også gerne eksempler fra jeres institution/skole/virksomhed.
Digitalt Vækstpanel anbefaler at Danmark sætter fokus på at bevare en global føring som digital frontløber. Konsekvensen ved at undlade, er at Danmark falder bagud og mister en række gevinster som fx højere produktivitet, mindre forurening og bedre sundhed. I denne indsats er uddannelsesområdet blevet anbefalet flg. indsatser:
- øget anvendelse af digitale læringsværktøjer
- et særskilt, obligatorisk fag i "informatik" i folkeskolen og ungdomsuddannelserne
- flere midler allokeres til udvikling af digitale kompetencer
Forfatterne til artiklen peger på at disse indsatser ikke er tilstrækkelige i sig selv, til at opnå en "demokratisk bæredygtig digitaliseringsstrategi". Her har artiklen tre fokusområder:
- At stille "digitaliseringsrevolutionen" i en kritisk optik, og belyse de udfordringer som digitaliseringen medfører
- At præsentere hensigterne bag et nystartet projekt, Digital (Ud)dannelse, som har til formål at modvirke de skadelige mekanismer og fænomener som digitaliseringen medfører.
- At argumentere for, at "oplysningsfilosofiske dannelsesidealer om myndighed, selvbestemmelse og demokrati" stadig er gyldige.
Teksten peger på udfordringer som koncentrationsbesvær og stress pga de konstante forstyrrelser, som opmærksomhedshandlen udsætter brugerne for. Mobilafhængighed nævnes også som et fænomæn, der nu forskes i.
Digital mobning bliver en udfordring ift hvordan vi relaterer til andre mennesker. Den afstand man kommunikerer med i det digitale rum, er med til at forstærke de budskaber som man ellers ikke ville viderebringe i et fysisk rum. Derfor ser man en tendens til polarisering og radikalisering af meningsudvekslinger, hvor man har mindre empati og handler med en gruppementalitet, som fjerner sig fra sund fornuft.
På samfundsniveau griber det også ind. Alle kan nu dele information, uden at blive stillet til regnskab. Der florerer misinformation, fake news, som griber ind i politiske beslutninger som fx Trumps valg og Brexit.
Inden for uddannelsesverdenen, hvor (Edtech)virksomheder også kæmper for at skabe profit, er intet gratis. "Hvis man ikke betaler for det, er man produktet". De har ligeledes mulighed for at skabe adfærdsregulering på stor skala, vha stimuli, hvor den mest profitable adfærd belønnes.
4. Hvad er forfatternes pointer omkring teknologien og de bagvedliggende forretningsmodeller betydning for individet og fællesskabet? -giv også gerne egne eksempler
I vesten er vi især underlagt "overvågningskapitalismens monitorerende adfærdsregulering"(s.80), med det endelige mål at skabe profit og effektivitet. Som (for)brugere tilbydes vi en mere bekvemmelig oplevelse, når vi leverer vores data til tech giganter som fx Facebook, Amazon og Google. Prisen for "Gratis ting" på nettet, er vores opmærksomhed og data. Dette er det "guld" som benyttes til at markedsføre produkter til os, nogle gange før vi selv erkender at vi har behovet. Vores opmærksomhed er samtidig den arena, hvor der kan udøves størst magt. Summen af mange daglige (mikro-) påvirkninger er med til at skabe en adfærdsregulerende effekt i stor skala.
5. Tekstens svar på digitale udfordringer er bl.a. (digital)dannelse / mydiggørelse. Hvad peger forfatterne på der skal til for at digital myndiggørelse kan udfoldes i undervisningen? / i skolen?
At forholde sig kritisk til digitaliseringens udfordringer, er ikke en målbar kompetence, det er et resultat af digital dannelse, som skal finde sted på uddannelserne. Vejen frem her sker ikke gennem skræddersyede forløb på individuelle læringsplatforme, men kræver hårdt arbejde.
Dette forstår jeg som at vælge ubekvemme løsninger og tage udfordrende problematikker op - både i undervisningen og på organisatorisk plan. Det handler bl.a om at vi lader os forstyrre i vores egen digitale lyksalighed og formår at bringe det videre til eleverne.
6. Hvad har du fået med dig i dag fra undervisningsforløb, didaktiske designprincipper samtale med dine kolleger mv. der peger på hvad du kan gøre for at bidrage til digital dannelse for dine elever?
Jeg er kommet et spadestik dybere ift emnet digital dannelse, hvor det er blevet tydeliggjort hvordan jeg kan gribe undervisningen an i mit arbejde. Digital dannelse har fået en højere grad af presserende nødvendighed i min bevidsthed, hvilket gør at jeg vil arbejde mere målrettet på at prioritere det i de læringsrum, jeg faciliterer.
De didaktiske design principper samt eksempler på forløb er direkte anvendelige i min egen kontekst og giver et godt udgangspunkt for det fortsatte arbejde i min institution.
Kommentarer
Send en kommentar