Vores nuværende praksis: et syn gennem Illeris' teori
Med udgangspunkt I Illeris' teori om læringens fundamentale processer ser jeg her på egen praksis, hvor jeg forsøger at beskrive baggrunden for de indsatser, som vi ønsker at sætte i værk.
Alle de faktorer som Illeris arbejder med i sin model, gældende ift min problematik. Den primære handler om drivkraft, dernæst handler det om samspilsdimensionen.
Det er de færreste elever som er til stede i undervisningen som er drevet af lyst og interesse, men snarere nødvendighed og nogle gange tvang, fra deres familier. Dette kommer til udtryk ved at man møder unge, som udviser en adfærd der kommunikerer, at hvis blot de kommer over tærskelen til skolen, så vil de lære noget.
Et udsnit på ca. 25% møder op i en tilstand hvor de ikke kan mønstre mentale ressourcer ift selve tilegnelsen af nyt stof. Dette ses i koncentrationsbesvær som følge af søvnmangel, dårlige kostvaner og sociale udfordringer. Det emotionelle spiller også ind her, hvor vi møder unge som har dårlige erfaringer fra det at skulle lære og derfor har meget lav tiltro til egne evner (self efficacy). For denne gruppe er undervisningen nød til at kunne tilbyde en ny tilgang til læring, hvor eleven kan opnå fornyet motivation.
Ift samspilsdimensionen er vi som team også udfordret i vores tilgang til undervisning. Vores mål er at skabe helhedsorienteret undervisning, som tager udgangspunkt i en fælles praksis, hvor det fagfaglige er med til at kvalificere produkterne. Men situationen er pt den, at vores undervisning bærer mest præg af kursusvirksomhed, hvor hvert fag er isoleret uden kobling til et fælles produkt. Dette medfører at eleverne går glip af den mulighed det er at indgå i et praksisfællesskab, som indeholder et stort læringspotentiale for den enkelte.
Derfor handler de næste indsatser om: 1) At skabe et teknisk stillads for samarbejde mellem undervisere i teamet. 2) At udvikle et læringsforløb som er tværfagligt, som er meningsgivende og motiverende og hvor elever kan agere som meddesignere på forløbet.
Eksempel på udfordringer i undervisningen:
- Undervising (indhold)Elever som ikke tager en pc frem ved undervisning
- Elever som ikke kan koncentrere sig, primært pga at undervisning kræver selvstændig fordybelse
- Der er ikke et fælles produkt, eller viden som man opsøger i fællesskab
- Elever er ikke bevidste om deres egen læringssti, hvor de er på vej hen og hvorfor
- Elever er ikke personligt engageret i deres produkter
- Elever oplever lav eller meget lidt indflydelse på undervisningens indhold og form.
Teamsamarbejde (Samspil)
- Lærerteamet er ikke enige om hvilke Teams (O365) praksis man anvender fra lærer til lærer og fra lærer til elev.
- elever sidder i samme lokale og kæmper med samme opgave, men samarbejder ikke
- Elever er ikke indbyrdes afhængige
- Det sociale klima er præget af kliker, de “fede” og de ikke så “fede”
Motivation (drivkraft)
- En elev som ikke gider at arbejde med et tværfagligt tema, fordi det ikke er “relevant” ift eksamen.
- Højt fravær
Kommentarer
Send en kommentar